Sunday, August 16, 2009

Hari mereka bergraduasi, tapi bukan saya...

17/08/2009. Mungkin merupakan tarikh sejarah buat rakan-rakan sekursus dan satu fakulti saya sepanjang 3 tahun lepas. Hari mereka bergraduasi. Tapi bukan untuk saya.. Melalui ajakan seseorang, saya pun turut menyibuk keseorangan dikalangan orang ramai dan ahli keluarga graduan yang bergraduasi di Dewan Sultan Iskandar, UTM pada hari tersebut.. Bukan apa, seseorang itu bersungguh-sungguh mengajak saya untuk menemuinya di hari dia bergraduasi. Saya pun menurut juga menemui beliau walaupun seketika cuma tanpa membawa sebarang penghargaan sebagai hadiah untuknya. Tapi saya pelik. Memang saya ramai menemui rakan-rakan satu kelas bersama keluarga mereka masing-masing ketika saya pusing-pusing disekeliling dewan mereka bergraduasi. Ketika saya jumpa mereka, saya tengok mata mereka, jalan disebelah mereka, saya senyum, mereka tidak berkata, jauh sekali menegur kepada saya. Mereka memang cantik berpakaian jubah merah merun tradisi UTM dengan bertopi hitam berserta solekan yang sedikit tebal bagi pandangan saya. Mungkin mereka tidak mengenali saya walaupun sudah 3 tahun kelas bersama. Atau pun mereka terlalu gembira bersama insan tersayang tanpa perasan kehadiran saya di hari mereka bergraduasi. Hari bergraduasi mereka, bukan saya..

No comments:

Post a Comment